}

riya' itu takbur , takbur itu ujub ke?


.salam.







riya' , ujub dan takbur.  well , sebelum ni yang kita biasa dengar , riya' dan takbur. ujub tu jarang-jarang lah kita dengar kann. dan bagi saye sendiri secara cincainye saye anggap riya' dan takbur tu same je , maksudnye membanggakan diri. dan orang yang membanggakan diri ni , bagi saye agak annoying lah. terutamanya kalau yang jenis menunjuk-nunjuk dan asek cerita pasal kelebihan diri sendiri jeh. kadang-kadang sampai ke tahap menipu supaya orang menganggap dia lebih baik dari orang lain.

“… maka sejahat-jahat oleh tempat ketetapan sekalian yang membesarkan diri, iaitu api neraka Jahannam” ( Az – Zumar :72 )

tapi sebenarnye , riya' , ujub dan takbur ni terdiri daripada tiga benda yang berbeza tau. takbur itu meninggi atas yang lain dengan bahawa melihat ia bagi dirinya kemuliaan atas orang yang lain. ok tak faham. dalam bahasa yang mudah faham nye , seseorang tu rase yang diri dia lebih baik dari orang lain. dari apa-apa segi lah. takbur tu wujud , cukup bila perasaan macam tuh ada dalam hati dia. even dia tak keji orang lain dan cakap dia lebih bagus pun , tapi dalam hati dia dah ada perasaan macam tu , dah dikira takbur. senang cerita , perasan bagoss lah.

ujub pulak , membilang besar ia akan dirinya atau satu kelakuan daripada segala kelakuannya, seperti ilmunya dan ibadahnya. means , dia membangga-bangga dengan perbuatannya. sebagai contoh ujub ,Orang yang rajin ibadah merasa kagum dengan ibadahnya.Orang yang berilmu, kagum dengan ilmunya.Orang yang cantik, kagum dengan kecantikannya.Orang yang dermawan, kagum dengan kebaikannya.Orang yang berdakwah, kagum dengan dakwahnya. ujub ni kita tak sedar. biasanya berpunca dari dalam hati. seeloknya kita bersyukur dengan kelebihan yang telah Allah berikan ke kita.

Muthrif rahimahullah telah berkata, “Kalau aku tidur tanpa tahajud dan bangun dalam keadaan menyesal, adalah lebih baik dari aku bertahajud tetapi berasa kagum dengan amalan tahajud tadi.”

dan yang paling bahaya sekali ialah riya'.riya' ni merupakan syirik kecil. riya' itu menuntut pangkat didalam hati manusia dengan ibadah dan pekerjaan kebajikan , atau menghendaki oleh seseorang dengan ibadahnya akan manfaat riya’ seperti harta dan puji. maksudnye apa yang dilakukan tak ikhlas bahkan semata-mata nak kan ganjaran seperti pujian dari orang lain.

6 tanda riya' :

1).Riya’ dengan tubuh badan,seperti menzahirkan ia akan kurus dan pucat badannya supaya disangka akan dia mengerjakan ibadah pada malam dan puasa pada siang.

2).Riya’ dengan kelakuan,seperti menundukkan kepala dan memejamkan mata supaya disangka akan dia memikirkan kelakuan akhirat.

3).Riya’ dengan pakaian,seperti memakai ia akan kain yang keras-keras dan yang bertampung-tampung supaya disangka akan dia daripada ahli tasawwuf.

4).Riya’ dengan perkataan,seperti riya’ orang yang berpidato dan memberi nasihat dengan Al-Quran dan hadith, dan perkataan salaf serta sunyi hatinya daripada ikhlas dan benar.Dan seperti menggerakkan bibir dengan zikir di hadapan orang lain.

5).Riya’ dengan pekerjaan, seperti memanjangkan berdiri dan rukuk dan sujud di dalam sembahyang di hadapan orang lain.

6).Riya’ dengan banyak murid dan banyak berjumpa dengan guru-guru.
Maka sekalian yang demikian itu haram,bahkan dosa besar.

riya' yang lebih besar :

1).Riya’ munafik dengan menzahirkan iman pada ketika hatinya kafir.Maka ini lebih besar daripada syirik yang nyata.

2).Riya’ dengan ibadah yang wajib, seperti mereka yang sembahyang zohor ia dihadapan orang lain.Dan jika ia bersunyi seorang diri nescaya tiada ia sembahyang.

3).Iaitu yang lebih kecil bahawa tiada riya’ ia dengan fardu,bahkan riya’ ia dengan ibadah yang sunat.Dan apabila ada ia pada tempat yang sunyi nescaya tiada mengerjakan ia akan ibadah yang sunat itu.

jom same-same ikhlas dlm ibadah. dan BERSIH dari riya' , ujub dan takbur. ^_^

jom bace lagi <--- dan tambah ilmu <----

11 comments:

  1. syukran alaiki atas perkongsian yg mantap!!
    sama2lah kita renew hati kita,,,,-demi masa-

    ReplyDelete
  2. amin..semoga kita dibersihkan dari semua itu,

    ReplyDelete
  3. @ZIPPO MILLER
    ade ade aje zippo nie.. :)
    thankiu banget promote blog saye di page zippo! terharuu T_T

    ReplyDelete
  4. zippo upkan sesuatu utk pembaca hehehhe

    ReplyDelete
  5. wooh.,ni best~!
    riya' ni sesuatu yg bersifat halus.,bahaya.,dan melibatkan hati~

    -Alahai~ jemput la ye^^

    ReplyDelete
  6. @hyemynameisrasyid
    hee. x jemput pon slalu lepak kat blog alahai~

    ReplyDelete

thankiuuuu ^_^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...