}

top five beauty secret

.salam.

err. tajuk jeh english version tau. isinye bahase melayu je. i feel stupid talk in englishh.oopps! <---lawok jeh. well , sebagai perempuan haruslah menjaga keterampilan supaya menarik dan supaya tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas. err.hehe tapi sekarang lelaki pon perlu dan mula menjaga penampilan. bagoss. semua ni hanya untuk keselesaan dan bagi menambahkan keyakinan seseorang tulah secara amnya.

kadang-kadang kita sanggup buat apa sahaja untuk nampak cantik , botox , botol , cucuk vitamin c , susuk dan pelbagai lagi. secara tak langsung , syarikat-syarikat kosmetik pon tak lupa berusaha pelbagai cara untuk memberikan kepuasan kepada penggunanya.huhu tapi jarang-jarang kita cuba ambil tahu , apa yang sebenarnya ada dalam produk tu yang boleh buatkan kulit kita bagai telur dikupas , mata pula bagai bintang dilangit , dan bibir bak delima merkah kann. jom kita tengok apa bahan-bahan semulajadi yang mostly digunakan dalam produk kecantikan kite. : )

bahan pertama : lendir siput asli
aha..bukan siput orang asli tau tapi lendir tu yang asli diambil dari siput. kelebihan lendir siput adelah dapat mengurangkan kedutan dan menggantikan sel sel mati. ini kerana lendir siput ade Allantoin yang membantu penghasilan sel baru.

bahan kedua : sperm
seminal fluid atau air mani dikatakan membantu mengekalkan struktur kulit untuk sentiasa sehat , lembut dan gebu. bahkan dipercayai lebih baik dari vitamin E. tapi masih dikaji lagi.


bahan ketiga : lendiran lebah
lendiran lebah ni termasuklah madu , dan ini bahan yang paling ok lahh. da banyak digunakan di China. khasiatnya dapat menghilangkan kedutan , bahan awet muda dan berupaya mengekalkan kulit yang sehat.
bahan keempat : racun ular
racun ular nampak berbahaya tapi tak sangka boleh menggantikan botox. racun boleh melumpuhkan otot dibawah kulit sama dengan botox tapi lebih natural lah. kesannya kulit nampak tegang lah. biasanya terdapat dalam serum yang digunakan untuk krim mata. bahaya kalau nak cari sendiri nihh.


bahan kelima : placenta atau uri
uri ni bahan semulajadi dari badan. so , kuranglah side effect kalau diguna oleh manusia. bahan semulajadi lah katakann. tambahan pula uri ni penuh dengan nutrient dan sebagainya memang syokklah. dipercayai juga mempunyai bahan anti-penuaan yang kuat. tapi biasanya uri lembu yang digunakan berbanding uri manusia.


pinjam telinga : biasanya produk luar negara yang guna nihh. dapat ni pon time joging cari pasal placenta semalam

11 comments:

  1. yezza.,kalau kita tau benda2 ni yg di taruk dlm produk kecantikan, cam tak caya yg produk tu dibuat utk tujuan mencantikkan.,kan?

    ReplyDelete
  2. @hyemynameisrasyid
    yup betol.. rase x sanggup nak pakai pon ade.. :D

    ReplyDelete
  3. lemak haiwan adalah bahan utame yg digunekan...uishh...jap2, ni sakura_sue ni seorang doktor ke? skung blaja kat ne? banyak gile info berkenaan kesihatan dan organ2 ni..best

    ReplyDelete
  4. yang dah diuli menjadi produk kire oklah jugak.daripada yg pure, original tu....huhu kene masuk fear factor ni

    ReplyDelete
  5. @~syue syada~
    hehe yup yup.. alternatif lain menggantikan uri manusia.hee

    ReplyDelete
  6. @ZIPPO MILLER
    wahh bestlah jadi doktee.he
    saye msih setahun jagung lagi lah incik zippo. x smbg blaja lagi.he :)

    ReplyDelete
  7. @Aina
    betol..betol.. x de la terase sgt lendir siput kat muka kan k.aina.. :D

    ReplyDelete
  8. @Aina
    betol..betol.. x de la terase sgt lendir siput kat muka kan k.aina.. :D

    ReplyDelete
  9. aku tak guna pape pong cewahhh, haha. weh, aku tag kau join contest. gi blog aku cpt! haha