}

boleh ke makan uri?

.salam.


sebelum ni ,saye ade tulis pasal pengorbanan ibu mase bersalin , dan juga kucing yang boleh datang bulan. kali ni pulak , kire gabungan pada dua entry tuh , makan uri. sama ade awok tahu atau tidak , kucing makan uri die taw. oopps terpelanjat boboi..huhu kucing makan uri dia sebab ia membantu kucing tuh untuk pengeluaran susu. uri juga penuh dengan hormone macam oxytoxin dan juga progestron. tapi ade juga human insane yang mula nak praktikkan benda ni dan mula hidangkan masakan uri. seperti buat sandwich macam kat atas tu dan juga masakan lain.

sebenarnya kaum cina juga dah lama mengamalkan makan uri bagi ibu lepas  bersalin sebagai tradisi diorang. dekat barat pula diorang sanggup mendapatkan bekalan placenta dari hospital untuk tujuan kecantikan. uri ni sebenarnya macam penapis kepada bayi. darah keluar dan masuk dari ibu ke bayi. nutrient dari ibu masuk , dan bahan buangan keluar dari bayi. oleh kerana uri ni terdiri daripada darah , dan darah tuh najis so kita tak boleh makan ye anak-anak. darah yang halal dimakan , hanya hati dan limpa.

kucing beranak agak lain sikit dari manusia. tempoh dia melahirkan hanya dalam masa 61 hari. lebih kurang dalam 2 bulan kott. macam yang kita tahu , kucing biasanya mesti dapat anak kembar kann? ,so bila kucing melahirkan setiap anak dia tuh , ade uri dia masing-masing. kalau 3 anak , 3 lah uri dia.yang uniknye , kucing potong tali pusat anak dia sendiri taw dengan gigit guna gigi dia sendiri.euww.huhu.selang antara satu anak dan yang seterusnya pula adalah lebih kurang 20 - 30 minit. jenuh lah jugak kalau nak menunggu kann.

antara tanda-tanda awal kucing nak bersalin :

-hilang selera makan
-turun suhu badan 1 degree celcius. biasanya 38 degree celcius.
-pengeluaran susu
-tercari cari tempat sesuai untuk melahirkan

uterus kucing

video untuk tontonan.


12 comments:

  1. ahaha. ambik kau. budak bio kluar XD

    ReplyDelete
  2. doktor pakar sakit Puan Haiwan pon kalah...perghhh...gempak lak ai...malu zippo dengan anda ni....cerdik

    ReplyDelete
  3. @Cik Meyo
    aisehhhh. silap lah meya kite kan originnye fizik.hehe

    ReplyDelete
  4. @ZIPPO MILLER
    aish. apelah zippo ni. nnti saye jd pakar sakit puan haiwan yg pertame ok.hehe

    ReplyDelete
  5. aik,,,yg ats tu gmbr uri ke roti kacang??hahaha

    ReplyDelete
  6. @CSI_wAnted
    ishh. sandwich placenta betol taw. hehe

    ReplyDelete
  7. dah 4 kali akak beranak sekalipun x penah tgk uri dan pegang uri.sbb spital cuci, bungkus baru bg kat kite.kecuali zaman emak beranak dulu2 penahlah tgk bidan cucikan.rasa ngeri nak tgk video tu...

    ReplyDelete
  8. yes.,kucing mmg kokak tali pusat ank dia.,
    haa.,nk kongsi sket kisah sedih, kucing parsi rumah sy penah gigit2 tali pusat ank dia time baru besalin, then dia tergigit smpai pecah perut ank dia.,mati trus.,sedih sgt.,spesis ni mmg branak sikit, jarang dan kebarangkalian ank dia nk hidup tipis,.
    lagipon time tu dia 1st time branak.,sedih woo~ =(

    ReplyDelete
  9. @Aina
    mcm tu lah bagos kan k.aina t tggal tanam jeh. hee
    x yah tgk vid tu pon x pe. menggelikan.heh :)

    ReplyDelete
  10. @hyemynameisrasyid
    isskkk. kesiann gilaa! tgk dpn mate ke? erm.dia 1st time beranak kan.x de pnglamn.dimaafkan.. =='

    ReplyDelete

thankiuuuu ^_^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...