}

jangan hembus..

.salam.


beberapa jam lagi nak buka , amboi! tak sabarnye. kann..kann? kalau yang sabar tuh , alhamdulillah. haa..manisnya kurma itu. jangan hembus saja. faham? kalau tak tahu pun , jangan hembus saja. kalau tak tahu pun , jangan malu untuk bertanya. adoyai banyak nye pun kalaunye..

almaklumlah , bila kita disajikan dengan air milo/teh/kopi panas sepanas-panasnye tuh , mestilah kita tiup dulu biar air tu sejuk sikit. nanti tak leh terbakor~ lidah dan segala taste bud tercinta kann. tapi seeloknya kita elak lah tiup air tu , apa kata kita buat teh tarik jap biar dia sejuk dengan semula jadinya.

rasanya mak nenek kita pun selalu pesan , jangan hembus air minum tu. ade tak? benda-benda yang dilarang ni , mesti ada hikmahnya. termasuklah jugak dalam kategori hembus hembusan nih. fyi , ala-ala eropah giteww kan. bila kita bernafas , yang disedut itu oksigen dan yang dilepaskan itu carbon dioxide.

jadi bila kita tiup atau hembus air minum kita tuh , co2 lah yang akan dikeluarkan dan bercampur dengan air minum kita , h20. kemudian , jadilah h2co3 yang lebih berasid. jadi air minum kita tu akan jadi lebih berasid. jadi elaklah perkara makruh , menghembus air minuman kita. juga tak lupa elak bernafas dalam bekas minuman. ^_^ selamat berbuka!

7 comments:

  1. info yang menarik...baru saya tahu nie taw...apapun tahniah dan terima kasih

    ReplyDelete
  2. kalu panas pun xle hembus eh?
    huhuhuhuhuhuh~
    mcm mane r ni..hehehe

    ReplyDelete
  3. kadnag2 bunga hembus gak..hehehe..tapi lau leh elak akan cuba elak..hihihi

    ReplyDelete
  4. @Nurulhuda
    kalau kt warung, buat teh tarik jap.he kalau kat rumah, tuang sikit je dulu. kalau sikit nanti dy cepat sejuk.he sue buat mcm tu ^_^

    ReplyDelete

thankiuuuu ^_^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...