}

kuku panjang kaler pink

salam
sekarang ni budaya kita orang melayu memang bukan-bukan. paling tidak diterima akal bila ade hobi simpan kuku panjang 1 pembaris. ala-ala maya karin dalam pontianak harum sundal malam gamaknye..hehe boleh kalau nak simpan kuku panjang, tapi mestilah bersih dari kuman. boleh ke?? hari-hari korek idong, nak cakap kuku hang bersih? pigidah.. sebenarnya ade yang kita kurang tahu keburukannya bila simpan kuku panjang ni. salah satunya bila menggaru , kulit hang boleh calar. nanti da x comey dahh..

selain tu , dalam kuku-kuku kita ni ade sejenis bakteria bernama E-coli. well , pada asalnya E-coli ni tidak berbahaya kepada kita dan juga wujud dalam usus kita. tapi E-coli ni adalah bakteria dan ia boleh bertukar jadi jahat melalui mutation dan masuk ke salur darah kita.macam yang baru-baru kita dengar penyakit berkaitan E-coli tu.. kesan-kesan bila dijangkiti penyakit ni , termasuklah sakit perut yang teruk , muntah-muntah dan cirit birit.

macam mane dia boleh ada dalam kuku kita? biasalah cebok mestilah guna tangan kann.. disebabkan dia ada dalam usus , jadi dia akan berlegar-legar dalam poop poop kita.kalau nak cerita dari segi islam , ibaratnya menyimpan 1 kuku panjang dosanya seperti memelihara sekandang babi.kalau sepuluh-sepuluh kuku panjang , 10 ratus babi lah da kita bela. kesimpulannya , buang hobi nak bela kuku panjang ok?

macam biaselah. mesti ade pesanan dari penaja kann.. untuk elakkan dijangkiti penyakit dari E-coli , basuh tangan dengan sabun selepas ke tandas. ingat E-coli banyak dalam poop poop. lagipon sape yang nak termakan poop poop kann.he ketika mandi-manda atau berenang di tempat awam seperti pantai , jangan telan air tu ye.biasalah , dari budak-budak hinggalah ke kakak , abang , dan atok budak pon boleh buang air dalam tu. paling penting pastikan sayur dibasuh sebersihnya dan daging terutamanya daging lembu dimasak semasak-masaknya. kalau tengok dia pink lagi , pegi piattt telinga sape yang masak tuh. nak tahu sebab ape? sebab E-coli warne PINK!
sumber 1
sumber 2

8 comments:

  1. kandang bab 1? hehe tu rasenye xde dlm hadis.. tapi mby perumpamaan org melayu... suh kite jaga kebersihan.. bgus entry nih :D

    ReplyDelete
  2. jangan simpan kuku panjang! haha. kotor sehhh

    ReplyDelete
  3. sebenarnye..kat are tangan ni...telapak tangan ni memang senang virus nak melekat..pastu kita pun salam org tu org ni...virus tersebar...bab kuku .errrr.. walaupon dibersihkan tapi kompom ade tempat2 yang susah dibersihkan...

    ReplyDelete
  4. @amranaiman
    yup2..gehehe x pasti.patot lbh ati2 nih. :)

    ReplyDelete
  5. @ZIPPO MILLER
    10 mrkah!.he tp kuku pndk blh elak dy msk kann.. :)

    ReplyDelete
  6. nak selamat xyah ad kuku terus,,hehe

    ReplyDelete

thankiuuuu ^_^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...