}

sok-sek sok-sek antara lembu dan babi

.bismillah.

seperti yang kita semua tahu *orang islam islam dah mengharamkan makan khinzir atau babi , seperti dalam ayat 173 surah Al-Baqarah :

"Sesungguhnya Allah mengharamkan kepadamu bangkai, darah dan daging babi.” 

tapi kita ikot je macam apa yang dah mak ayah kita buat.even , kalau kita mencarut babi pon , mak kite kate dose kann? tu sebenarnya mak kita nak pastikan yang kita rasa jijik kat babi tu. so , memang tak lah kann nak makan babi.he tapi , tak salah rasenye kalau kita cuba amek tahu kenapa kita dilarang makan babi.mungkin ade yang cakap , babi tu pengotorlah! sebab tu tak boleh makan babi. betollah tuh.he

tapi babi tu kotor bukan sebab dia tak mandi..kalau ikotkan kambing pon takot air kann..tapi babi ni tabiat buruk dia , adalah pelahap terlampau. dia akan makan apa je yang dia jumpa. even , dia sanggup makan dead body of her baby. maksudnye mayat anak dia lah tu..dia makan sampah , tahi , binatang yang dah mati dan infected.. senang cerite apa dia jumpa dia mesti sondol punye lahh.

tapi yang lebih tak bagusnye , babi ni dia punye digestive system is the quickest and the poorest. paling cepat? bunyi macam bagus kann?tapi tak sebenarnya. cuba kita bayangkan , suruh adik basuh pinggan , tak sampai 5 saat melampau tuh da siap , comferm-comfermlah tak bersihkannn.. macam tu lah jugak bila sistem pencernaan yang buat keje dalam masa 4 jam dah siap.lebih buruk lagi disebabkan kelemahan sistem pencernaan dia tuh , toxin-toxin dalam badan dan dari makanan tuh tak dibuang sepenuhnya. sebaliknya terkumpul dalam lemak-lemak cik babi ni.

Di dalam Journal of Virology 1997, dilaporkan kajian yang dilakukan oleh 12 orang pakar-pakar sains yang diketuai oleh Dr. Yoshihiro Kawaoka, dari Universiti Wisconsin. Pertemuan mereka jelas menunjukkan, pada kerongkong babi ada sel-sel tertentu yang mampu mengubah pelbagai kuman virus kepada bentuk yang berbahaya kepada manusia. Saintis- saintis menganggap babi sebagai mixing vessel atau 'tempat pelbagai kuman dikumpulkan untuk diubah kepada bentuk yang berbahaya'.(Sumber: The Detroit News, Scientists Discover the Infection Route Between Bird Virus and Pigs, Robert Cooke, Okt 20,1997) nampakkan kehodohannya. dalam cik bab ni jugak banyak jenis cacing dalam badan dia , tapeworm , hook worm, dan mcam-macam lagilah. dan telur-telur dia tak akan mati walaupun dimasak.

kalaulah kita nak bandingkan cik bab ini dengan haiwan yang boleh dimakan macam lembu , comfermlah dia kalah ibarat the rock kalah ditangan underthiker betul ke aku eja nihh.. sebab lembu ni makan rumput je manjang..means , bersih sikit lah kan sebab tumbuh-tumbuhan. plus , lembu ni sistem pencernaan dia 24 jam tu yang dok menguyah je tuhh. lembu juga ade empat perut. tak percaya? tgk nih

mula-mula dia makan , masuk dalam perut 1 : rumen. pastu dia keluarkan balik , kunyah-kunyah lagi , barulah masuk perut ke 2 : reticulum > perut ke 3 : omasum > perut ke 4 : abomasum. lebih diyakini kann?? hee kesimpulannya , pilihlah lembu daripada cik bab ye! : )


pinjam telinga : entry terpanjang pule. rajin-rajin bace tau.

bace lagi : sini <== dan sini <==



6 comments:

  1. sebab tu islam haramkan kite makan Bab ieee... ia memudaratkan kite..

    Nice...

    ReplyDelete
  2. orang tahu babi itu haram dalam islam..tapi orang juga tahu arak haram dalam islam..kenapa diaorang tak boleh pandang arak tu sama jijiknya macam diaorang pandang babi ek?



    btw,did this will be the first comment?

    ReplyDelete
  3. @ZIPPO MILLER
    yup2..ade hikmahnye. thanx zippo.. :)

    ReplyDelete
  4. @luqman eshak
    mase kecik x de pon org mrh kita sebut arak mcm kite sebut babi kan. so pde asalnye kite kck2 lg x benci arak mcm benci babi.. tapi patot x leh tuduh org len la kann.bile kte tahu realiti knapa x blh minum arak, kita akn benci walau tak disuruh.. kott..
    p/s:bkn yg prtame jgk lah yang~ cuba lagi..hehe

    ReplyDelete
  5. islam itu mudah dan indah bagi sesiapa yang ikut segala arahan dan tinggal kn laranganNya.,beramal ikut sunnah^^

    anyway, babi ni mmg byk kuman.,kalau mkn byk, efx time tua nnt.,kulit jadi bintik2.,

    tambah sikit info pasal babi--> http://sayeponadeblogjgk.blogspot.com/2011/04/alahaifungsi-babi-dlm-kehidupan-kita.html

    -salam dari 'Alahai~' ^^

    ReplyDelete

thankiuuuu ^_^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...