}

cinta vitamin c!

.assalamualaikum.


entry sebelum sebelum ni, rahsia kecantikan Adira aku ada cerita tentang kebaikan vitamin c secara umum dan aku rasa ia menjawab serba sikit kenapa people being crazy with vitamin c supplement sekarang ni. hihiks. sekarang masa untuk kotakan janji, nak cerita pula sebab-sebab tambahan kenapa kita kena cinta pada vitamin c. :)

kebaikan vitamin c :

antioxidant

menghasilkan collagen

sistem imunisasi

melindungi jantung

kebaikan vitamin c yang utama, membantu menghasilkan collagen untuk kulit baru dah cover. sini. sekarang nak cerita serba sikit pasal kelebihan yang lain tu ok.

kebaikan vitamin c sebagai antioxidant berkaitan dengan kebolehan dia melindungi jantung. macam mana tu kann? haa. (monolog dalaman). dalam kehidupan kita seharian ni, untuk terus hidup badan kita menjalankan macam-macam process. salah satunya yang kita tak boleh lari, process oxidation.

dari process ni, akan terhasil lah free radical. free radical ni berbahaya, sifat dia reactive atau dalam bahasa pasar nya, nakal. haha dia boleh menyebabkan kerosakan tissue badan, boleh mempercepat process penuaan dan juga menyebabkan cancer. sound so evil kann.

 salur darah menyempit disebabkan plaque 

apa vitamin c buat bila jumpa free radical ni, dia akan bertindak sebagai reducing agent, sort of macam meneutralkan balik free radical menjadi less reactive dan kurang nakal. vitamin c juga menghalang process oxidation yang menyumbang kepada banyaknya free radical.

 macam mana pula dia berkait dengan melindungi jantung? macam yang aku mention sebelum ni, free radical boleh menyebabkan kerosakan tissue badan. kebiasaan tissue yang berisiko untuk rosak adalah salur darah jantung. sebab aliran darah yang deras dan dengan adanya free radical menyumbang kepada risiko rosaknya tissue disitu.


apabila berlaku tissue damage pada artery, menyebabkan terhasilnya plaque yang akan menyempitkan saluran darah. ini yang akan menyebabkan rasa sakit, dan akibat jangka masa panjang, dapat sakit jantung bila salur darah dah tersumbat disebabkan plaque. jantung juga kurang mendapat bekalan darah.

so, say no no pada free radical and yes yes pada vitamin c okeh. amalkan gaya hidup sihat! u are what u eat! :)

nota kaki : lama bebenor janjinyaa. maapleee.

10 comments:

  1. bagus.

    scurvy wud be any dentist's nightmare kan?

    thanks for the info suraya :)

    ReplyDelete
  2. thank you :) lpas ni i'll make sure i'll get it right ok?

    ReplyDelete
  3. vitamin c sgt penting. saya pun consume vit c . hehe. :D kalau tak kulit gatal2.. :/

    ReplyDelete
  4. oh namee, semestinya sy thu namee consume vit c. sy slalu lepak kt blog namee. btw thanx fr stopping by ;)

    ReplyDelete

thankiuuuu ^_^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...