}

gila meroyan

assalamualaikum.


Bila orang-orang bercerita pasal gila meroyan, saya sebenarnya macam kurang percaya and saya fikir gila meroyan tu takde kena mengena pun dengan orang yang baru bersalin. then, bila nampak iklan cerita primadona kat astro, where diorang bercerita pasal gila meroyan ni, so saya mula lah rasa nak tahu. does it really happen kan.

so saya jumpa sedikit info pasal gila meroyan ni  dalam majalah isihat ogos 2010, gila meroyan or postpartum psychosis dalam bahasa perubatan, memang betul-betul berlaku. Malahan, 85 peratus wanita selepas bersalin mengalami gangguan perasaan ni semasa berpantang. tapi kebanyakannya tidak membahayakan dan hanya pada tahap ringan.

basically gila meroyan ni berkaitan dengan gangguan perasaan dan selalunya disebabkan keadaan hormon yang tidak stabil dan ibu keletihan jaga baby yang baru sahaja lahir. mestilah kan, badan pun still tak sihat untuk ganti balik darah hilang time delivery, ditambah lagi perlu jaga baby kecik yang perlu jagaan yang teliti. mesti letihh kann.

so, nasihat dari Sharizen kassim, pengarah urusan ambar kenanga health marketing, ibu bersalin perlu menjaga dan mengelakkan diri daripada berasa risau atau terperanjat. sebab emosi masih lemah. dan jangan juga dengar lagu-lagu sedih atau tengok cerita sedih.ia boleh meruntun jiwa. katanya..

apa yang bahayanya, mereka yang mengalami sakit gila meroyan ni boleh membuat perkara yang boleh mencederakan dirinya, baby dan orang sekeliling. so, kene beri perhatian pada mereka. gila meroyan is really happening. so, nasihat-nasihat orang tua-tua tu janganlah diabaikan. semua yang diorang nasihat tu ada benarnya. mereka kan lebih banyak makan garamm :)

8 comments:


  1. lepas bersalin, perempuan kan akan kehilangan ade satu hormon tu dgn jumlah yg banyak.. tu salah satu faktor la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yupp. betol tu.. after bersalin, perempuan akan kekurangan hormon oestrogen. oestrogen sgt pntg bg perempuan :)

      Delete
  2. salam kenal n folow adik juga. Dulu akak pun x percaya, tp bila d ceritakan sendiri oleh kwn baik akak pngalaman dia yg hampir meroyan apabila anak yg dia lahir meninggal dunia setelah 1 jam lahir dan sempat dia lihat.
    jemput singgah blog akak juga yer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak nea lopah hee :) kesiann kawan akak tuu. sape yg tak sedih bila anak sendiri meninggal.. thanx sudi singgah..

      Delete
    2. Thanks sudi singgah blog akak juga yer.

      Delete
  3. sbb tu bila ibu2 yg bersalin ni, hati n perasaan diaorg kena jaga an an.. huu.. takut juga bila dgr org gila meroyan ni.. hope kita semua terpelihara la an.. btw, nice entry ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol tuu kene jaga elok-elok n inshaAllah.. btw thanx :D

      Delete

thankiuuuu ^_^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...